السبت، يوليو 15، 2006

عشرين قلم على سهوا

ههههههههههههههه ا فتكرت لما كنت بئدى الخدمه العسكريه فى احدى المدن الساحليه .. زميلى فى الخدمه كانوا بيقولوا عليه مطوع من كتر الالتزام يعنى مش عارف ايه كمية الالتزم اللى كانت نازله عليه دى افتكرت احمد ذكى فى فيلم البريىء ... المهم ... نا من ساعة ما دخلت الجيش وانا مسيبتش خدمه واحده الا ووقفتها ووقفتها على حق ... اترقيت فى ا لجيش برتبة امباشه مجند حاجه كده تفرح ابوك وامك فى قبرهم .... بعد ماترقيت طبعا بعد حولى سنه من دق الطوب فى الشارع علشان نبنى شاليه للرائد اللى جاى جديد علشان هو ناوى يصيف هنا السنه اللى جايه ومعاه المدام .... طبعا الخدمه كانت تالت انواع انا كنت بحب الخدمه الاخيره علشان كنت بسهر اكتب شعر وكنت بحب اقرا
وفى يوم انا طبعا وزعت الخدمه وكان عليه انا خدمه لان كان فى نقص فى الناس اللى جات جديد يعنى انا كنت من ضمن الخدمه فى اليوم ده وكنت ناوى امسك خدمتين ورا بعض انا كده بحب السهر ... الساعه عشرمساءا وقفت الخدمه بتاعتى وكانت هى (الشنجى)يوب وقفت خمس دقيق اوعشر دقيق وكان الظابط فى دوريه بره لظابط ده كان من خريج مدرستين مدرسة 5 يونيه ومدرسة 6 اكتوبر المجيده يعنى ممكن يكون عامل ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟ انت ممكن تشوفوه انسان عادى انسان عادى جدا بس والله مش عادى كمية امراض نفسيه وكمية عقد مش ممكن اخيلها او او صفها كان سعادته بره وانا كنت واقف الخدمه وجانى واحد من العساكر الجداد ... امباشه (مسافه) .... ايوه ؟ قالى ماتيجى تاكل لقمه ... قولتوله لاء .... يعم تعالى بسرعه ورجع ... المسافه من المكان ا للى فيه الخدمه والميز كام ؟ عشره متر تقريبا قولت بصوا انا هاعمل ساندوتش وامشى...... يداوب بحط حتة الجبنه فى السندوتش وقلتيت اظابط ذو العهدين واقف قدامى ... سائل سؤال فى منتهى البراءه .... مين اللى واقف خدمه بره ؟ طبعا الناس اللى كانت قاعده على لترابيزه كلهم جداد يعنى عيالى فى الجيش وانا الاومباشا الكبير بتاع اليله دى رحوا قاموا واقفين كلهم فى لحظه واحده وان طبعا قولت فى صوت مبحوح .... انا... قالى انت ؟ قولت ايوه يا فندم انا ... انا طبعا واقف وشى فى وشه بالظبط .... قلى انت الاموباشا الكبير مش كده ؟ قولتلته ايوه يا فندم ... طبعا شتم امى ... الله يرحمها ... وبصيت لقيت كمية اقلام نزلت على وشى وانا واقف على بلاطه واحده فى الارض متحركتش ولا عملت اى رد فعل .... الراجل ده مسك ايده من كتر الضرب وانا عنيا فى عنيه منطقتش كلمه واحده ... يمكن يكون هو خاف منى ؟ مش عارف ؟؟؟؟؟؟
من يومها ..... وانا بقوم من النوم مفزوع
لا لا والله ده مش فيلم ابناء الصمت

ليست هناك تعليقات: