الجمعة، يوليو 07، 2006

جينات جزماويه

ليه يومين عمال قول هاكتب هاكتب ومش عارف هاكتب ايه ولا بتدى ازى والله الا وانا مشى فى الشارع افتكرت موضوع الجزمه وعلاقه العائله الكريمه بيها زمان ...
ابويا زمان اتخانق مع ام اشرف للى ساكنه فوقينا علشان الغسيل نقط علينا من فوق معرفش ابويا كان بيكره الناس دول من زمان ليه عمره ما تفق معاهم هو صعيدى طبعا وهما متغربين من بلاد فى شمال الدلتا بياكلوا عيش فى نفس الشركه للى بيشتغل فيه ابويا
يعنى مش عارف ايه فكرة الاضطهاد دى ؟ ابويا كان دايما على ا قل سبب عايز يتخانق معهم مش مهم المهم فى الموضوع الجزمه
جم الناس الكبيره اللى فى العماره وعايزين يصالحوا ابويا على ام اشرف وابو اشرف الموضوع فيه لقعده برضوا ماكنش هادى يعنى كان فى احتداد من كلا الطرفين انا نفسى مكنتش فاهم ايه ا لفكره دى ؟ يعنى المهم الناس فى القعده معرفش اذا كان طلعوا ابويا غلطان ولا مش غلطان المهم يعنى انا مكنتش فاهم الموقف انتهى على ايه بس بصيت لقيت ابويا وشه زنهر كده وهو اسمر طبعا وكلاه الشمس من الشغل طول النهارفى الشركه والزيت والبنزين يعنى حاجه كده صعبه تصعب عليك المهم قوم ابويا راح باصص تحت الكنبه اللى هو قاعد عليها والناس قعده وام اشرف وابوا شرف وعيالها واشرف نفسه وام صلاح وابوصلاح وعم عز اللى فى الدور التانى وكمان ابو ماهر اللى فى الدور الرابع ناس كتير جدا لقيت ابويا قام واخد الجزمه اللى بيشتغل بيها فى الزيت والشحم وراح نازل على وشه ضرب مش عايزا وصف اللحظه دى شكلها ايه ومش عارف اوصف الناس كانوا يعنى كأن كل واح منهم هو للى اضرب بالجزمه لا لا لا مش كده كائن كل واحد فيهم مدلوق عليه جردل مايه الناس مشيت فى صمت كائنها جنازه . ابويا عمل كده ليه ؟ مش عارف ممكن تكون كريزما دفاع عن نفسه لانه طلع غلطان ؟ ولا ممكن تكون فكره علشان يخوف بيها لناس اللى قدامه انهم يمشوا ويقولوا عليه مجنون وابعدوا عنه لانه ممكن يعمل كده مع اى حد ؟ انا بصراحه عيطت على ابويا برضوا معرفش ليه ؟. المهم تمر السنين على الموقف ده وانا والله مش فاهم ايه اللى خلى ابويا يعمل كده
وانا هنا فى الشغل حصل موقف بينى وبين البنت اللى بتشتغل معايا بس الصراحه انا كنت غلطان بس تفاصيل الموضوع بينى وبينها مش مخلينى شايف نفسى غلطان وكمان الموضوع بيرتبط بالمشاعر فعلا انا مش غلطان لما تلاقى حد يسخر من مشاعرك و يحسسك انك انسان مش موجود فى حياته اساسا ده حاجه تجنن انا هاحكى التفاصيل بعدين المهم الشخص اللى كان سبب الخناقه جانى الساعة تلاته باليل يقولى ايه اللى حصل ؟ قولتلك اللى حصل. قالى مش المفروض انك تعمل كده مش المفروض انك تدخل فى تفاصيل حياتها اللى غايظنى انه مش فاهم حاجه وهو مش عارف انا بعمل كده ليه وخصوصا البوح بالمشاعر فى بلاد عقيمه زى دى يخليك تروح السجن او الناس تاكل وشك وكمان لما يكونواعارفين عنك انت مين؟ وابن مين؟ ومن عيلة مين؟ وتفصيل تانيه طبعا صعب صعب الصراحه ضغط على اعصابى جدا المفروض او الظاهر فى الكادر ان الشخص ده صاحبى لانه وقف معايا فى محنه بس مش معنى ان كل شخص وقف معاك فى محنه يبقى صاحبك يعنى مش المفروض ان الحاجات تبقى مفروضه عليك اه وقفت جنبى بس مش معنى كده امتلكتنى وامتلكت تصرفاتى طبعا بان عليه انى مجنون انا مقولتش الكلام اللى فت ده له الكلام ده كان كله جوايا يعنى بخزن بخزن
ورحت بكل هدوء قالع جزمتى اللى ليها اربع سنين معايا طبعا مش عارف اصور شكلها ازاى ورحت ضارب نفسى بيها مرتين على وشى للى بقول انه صاحبى معرفش وشه اتغير ازاى وجاب ميت لون راح قايم من مكانه وقلى ماشى وكان معاه حاجات اخدها من المكان ومشى
بعد م مشى قعدت افكر انا ايه اللى انا عملته ده ؟ وعملته ليه؟ وعلشان ايه؟ انا اتصرفت كده مش فاهم ؟ انا نفسى مش فاهم يمكن جوايا جينات وراثيه مرتبطه بموضوع الجزمه................ ههههههههههههههههههههه
والله مش عارف

ليست هناك تعليقات: