الخميس، أغسطس 31، 2006

هل انت راضى عن المدونة شكلا وموضوعأ؟
بحاول اكون راضى عمرى
ما عملت حاجه خاصه بالابداع وكنت رااضى عنها بشكل كامل
هل تعلم أسرتك الصغيرة بأمر مدونتك؟
لا..... ومبسوط من الحاله دى
هل تجد حرجا فى أن تخبر صديقاً عن مدونتك؟ هل تعتبرها أمراخاصا بك؟
واحد بس اللى يعرف بالتحديد وطلبت منه انا يقرا ومش يسائلنى ... هى فعلا امر خاص الناس بتشوفنى بكتب بس فين ولمين لا محدش يعرف
هل تسببت المدونات بتغير ايجابى لافكارك؟ اعطنى مثال فى حالة الاجابة بنعم؟
لا ... افكارى اللى موجوده جوايا من زمان المدونات صحت الافكار يعنى خلتنى افتكر شبابى بحس بلغيره من الشباب الصغير اللى بيكتب نفس افكارى ونفس الحاجات اللى انا كنت بفكر فيها فى السن ده ... مشكلتى مش عارف ابقى صغير من تانى
هل تكتفى بفتح صفحات من يعقبون بردود فى مدونتك ام تسعى لاكتشاف المزيد؟
اسعى لاكتشاف المزيد طبعا انا بحاول اوصل لتصورات عن الاشخاص من خلال تعليقاتهم
مش تصورات شخصيه لكن عن الافكار وطريقتهم وادائهم فى التعبير عن اللى جواهم بدون خوف
ماذايعنى لك عداد الزوار.. هل تهتم بوضعه فى مدونتك؟
كتبت مدونه محدش علق عليها زعلت .... بس قاعدت اضحك على نفسى لانى اكتشفت انه مش مهم حد يعلق المهم انى كتبت اللى جوايا وبقوه
هل حاولت تخيل شكل اصدقائك المدونين؟
الصور اللى بيحطوها فى المدونات بتاعتهم دليل على شخصياتهم ده كفايه
هل ترى فائدة حقيقة للتدوين؟
نفس عميق بعد ما بكتب برتاح يمكن اكون بفكر بائنانيه بس الارتياح ده هو السعاده اللى مش بلاقيها دايما يمكن دى تكون فايده شخصيه مش عارف
هل تشعر ان مجتمع التدوين مجتمع منفصل عن العالم المحيط بك ام متفاعل مع احداثه؟
اول مره اشوف فيها المدونات قاعت يوميتن او تاتته اقرا بس كنت مندهش جدا لكميات الافكار المتفاوته بس الصراحه متفاعلين وبقوه مع كل الاحداث ولو مش فى تفاعل حقيقى من البعض بيبقى نتيجة ضغط كل واحد على حسب ضغطه
هل يزعجك وجود نقد بمدونتك؟ ام تشعر انه ظاهرة صحية؟
بالعكس بنبسط .... النقد مش وحش علشان تكون متفاعل اكتر حتى لو كان اللى بينقدك ضد افكارك
هل تخاف من بعض المدونات السياسية وتتحاشاها؟ هل صدمك اعتقال بعض المدونين؟
خوفت فى الاول ... انا صاحب تجارب ... لا اندهشت من فكرة الاعتقال للمدونين بس عاجبتنى واضح ان الموضوع مش سهل يعنى الموضوع بيضرب فى منطقه تخوف ... بس بجد ما بقتش اخاف دلوقتى عادى يعنى
هل فكرت فى مصير مدونتك فى حال وفاتك؟
مش مهم
مين اكتر مدونين أثروا فيك؟ وليه؟
الصراحه eve .... انا مشوفتش فى حياتى قوه كده
لانها بتلمس كل الحاجات جواك وتصحيها
مين من المدونين بتحس انه شبهك؟
كل واحد من اللى بيزورونى فى مدوناتى بس انه حته منى ... لا مش معنى كده انى عايز كل الناس تزورها لا بس انا قصدى ان كل واحد منهم بحس انه بيكملنى
آخر سؤال: تحب تسمع ايه؟
اى حاجه لمنير لو سمحت بس تكون من البوم اتكلمى
اكتب اسماء خمسة مدونين ليقوموا بهذا الاستقصاء بعدك
eve
ابن الشارع
دنيتى
sahar
بعدك على بالى

هناك 3 تعليقات:

change destiny يقول...

عليك تاج تاني :)

...دنيتي يقول...

ميرسي :)

msafa يقول...

change dastiny
يشكرك على التاج انا جاوبت عليه ممكن تجاوبى انتى ؟
على نفس كلامك

دنيتى
لا مرسى على واجب
على فكره انت حد قوى جدا